Interview PayChecked in Transport met Han Koolen van DSM

Interview PayChecked in Transport met Han Koolen van DSM

Geplaatst op:

Het zou goed zijn als transporteurs uit eigen initiatief het keurmerk zouden behalen.

Han Koolen is senior Category Manager Global Logistics & Packaging bij DSM. Samen met een team is hij verantwoordelijk voor de logistieke contracten voor alle DSM bedrijven in Europa. Als opdrachtgever speelt het PayChecked keurmerk een belangrijke rol in de selectie van transportbedrijven, die voor de vele DSM vestigingen transporten uitvoeren. In een interview vertelt Han Koolen over DSM, zijn rol en het belang van Paychecked in Transport voor DSM.

Door: Ria Luitjes
Foto: Han Koolen

We kennen allemaal de naam DSM. Waar staat DSM anno 2020 voor? 
‘DSM heeft een enorme evolutie doorgemaakt de afgelopen jaren. Op dit moment staat DSM volledig voor ‘Purpose led Science’ Een bedrijf dat zich volledig bezighoudt met voeding, gezondheid en duurzaam leven. Dus zeker niet meer met chemie waar DSM vroeger om bekend stond. Dat betekent ook dat we een enorme transformatie hebben doorgemaakt als het gaat om onze internationale aanwezigheid. We opereren over de hele wereld en in veel landen van de wereld staan onze productiefabrieken.’

Wat is jouw verantwoordelijkheid als Categorie Manager Global Logistics & Packaging?
Samen met een team ben ik verantwoordelijk voor alle logistieke contracten die gemaakt worden voor het Europese wegtransport, warehousing en rail. DSM heeft zelf geen transport of logistiek bedrijf. Alle vervoer besteden we uit aan transporteurs of expeditiebedrijven. We maken de contracten met alle transporteurs namens al onze DSM bedrijven. Binnen Europa heeft DSM ongeveer 40 vestigingen van productiefaciliteiten tot verkoopkantoren of een hoofdkantoor. Deze vestigingen werken allemaal met vaste transporteurs, waarbij ook heel veel met lokale transporteurs wordt gewerkt.’

Wat betekent het PayChecked Keurmerk voor DSM?
‘Voor ons is het van groot belang dat transportbedrijven zich houden aan regelgeving. Daar waar mogelijk moeten zij de relevante keurmerken voeren, zodat wij ons risico beperken in de ketenaansprakelijkheid als het gaat om onder andere eerlijke beloning. PayChecked in Transport waarborgt deze eerlijke beloning. Het bespaart ons tegelijkertijd veel onderzoektijd. Voor ons is het zó belangrijk dat we het voor de Nederlandse transporteurs zelfs opnemen in de contracten.’

Wat is het beleid als een bedrijf (nog) geen PayChecked keurmerk heeft?
Hebben wij een goed inzicht en voldoende transparantie bij een bedrijf dan contracteren we toch. Voor de Nederlandse transporteurs vragen we dan alsnog het keurmerk te behalen. In het register staan meerdere bedrijven die op ons verzoek het keurmerk hebben behaald. Als internationale verlader lopen we wel al snel aan tegen de beperkingen als het gaat om expeditiebedrijven of transporteurs in het buitenland. Zij kunnen zich niet aanmelden voor het PayChecked keurmerk. Dan moeten we op zoek naar een andere manier om de zekerheid te krijgen dat de transporteur werkt volgens de wet en dus staat voor eerlijke verloning.

Moeten we dan toe naar een Europees keurmerk?
Voor ons internationale werkgebied zou dat heel welkom zijn. Grootste probleem is en dat begrijp ik ook wel, dat er in elk land verschillende voorschriften en lokale wetten zijn. Dat maakt het ontzettend moeilijk om een waterdichte Europese certificering te verkrijgen. Het PayChecked keurmerk is een geweldig keurmerk. Wij stimuleren het ook als DSM, maar het heeft dus een beperkte reikwijdte.

Zien jullie nog een risico van de wet op aansprakelijkheid en schijnconstructies?
We kennen de transportmarkt. We weten hoe sommige leveranciers toch net aan de foute kant van de wettelijke kaders proberen te opereren. Dus wij zien dat zeker als een risico. We vinden ook dat DSM daar absoluut geen zaken mee moet doen. Eén van de mogelijkheden om die risico's te verkleinen is PayChecked. Buiten dat, zou ik mij persoonlijk bezwaard voelen als we een keer een fout zouden maken door te werken met transporteurs die je niet zo nauw nemen met eerlijke verloning.

Zijn er voldoende transporteurs aangesloten bij het PayChecked keurmerk?
Nee, dat vind ik niet. Het zou mooi zijn als transporteurs het gevoel hebben dat dit keurmerk van groot belang is voor hun bedrijf. Wij als opdrachtgevers moeten dit pushen en dat doen we ook graag. Wellicht kan ook de branchevereniging TLN het ook meer pushen richting hun leden. Ikzelf ben tot nu toe nog geen transporteur tegengekomen, die zich op eigen initiatief heeft gecertificeerd voor het keurmerk. Laat ik het zo zeggen, transporteurs behalen het keurmerk, omdat het moet van de opdrachtgever. Als het gaat om het ‘zelf zuiverend karakter ‘van de transportindustrie zou ook de transporteur het gevoel moeten hebben dat ze willen aantonen dat ze werken volgens de Wet aansprakelijkheid Schijnconstructies. 

Deze content is niet rechtenvrij. Van dit interview mag niets zonder toestemming overgenomen worden. U kunt hiervoor contact opnemen met het payChecked in Transport secretariaat of de schrijver van het artikel. Het delen van dit interview via Sociale Media altijd mag, dat stellen wij zelfs zeer op prijs.

Terug naar het overzicht