Interview PayChecked in Transport met Marcel Reurink, Managing Director Eijgenhuijsen Precisievervoer BV

Interview PayChecked in Transport met Marcel Reurink, Managing Director Eijgenhuijsen Precisievervoer BV

Geplaatst op:

‘We moeten samen aan de slag om misstanden als de schijnconstructies in de transportwereld te voorkomen.’

Eijgenhuijsen Precisievervoer BV is een bedrijf dat al 110 jaar bestaat met inmiddels meer dan 100 medewerkers. Vanuit drie eigen vestigingen, één in Den Bosch, Drachten en de hoofdvestiging in Ruurlo, vervoert Eijgenhuijsen dagelijks kwetsbare apparatuur naar klanten. Het blijft niet bij alleen vervoer. Ook de installatie op locatie, nemen de chauffeurs voor hun rekening, alles afgestemd op de behoefte van de klant. Eijgenhuijsen is al meerdere jaren keurmerkhouder en onlangs hadden zij de audit voor verlenging van het keurmerk. Ik ga in gesprek met Marcel Reurink, sinds 1995 werkzaam binnen het bedrijf en sinds 2010 Managing Director. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor de sales van het Nederlandse deel van Teneso; een Europees, transport en logistiek bedrijf waar Eijgenhuijsen aandeelhouder van is. We hebben een gesprek over het bedrijf, het belang van het PayChecked in Transport keurmerk, de audit, het keurmerk als marketingtool maar ook waarom andere transportbedrijven het keurmerk zouden moeten behalen.

Eijgenhuijsen Precisievervoer bv, waarin verschilt jullie service t.o.v. andere vervoersbedrijven?

Wij transporteren met name kwetsbare apparatuur. Van IT apparatuur, drukperssystemen tot medische apparatuur in ziekenhuizen. Van groot (soms wel 3.000 kilo) tot klein, zowel nationaal als internationaal. Het gaat bij ons verder dan transporteren, dus meer dan alleen van A naar B. Ons specialisme zit naast het transport, met name in het traject voor en na het transport. Wij ontzorgen onze klanten op de totale logistiek van apparatenvervoer. We verzorgen opslag, pré-installatie en het vervoer. Plus het vervoer bij de klant op locatie naar de werkplek (wat vaak een precies werk is), de installatie van het product en zelfs een instructie. Tevens nemen we de verpakking en indien gewenst het oude apparaat mee retour. In onze warehouses hebben we diverse processen voor het verwerken van de retour genomen apparatuur.

Deze overname van een deel van de supply chain van onze klant heeft er voor hen toe geleidt dat ze efficiënter werken tegen lagere kosten. Afhankelijk van de klantwens doen we dit met of zonder het (installatie)team van onze klant. Hierdoor focust de klant zich op de verkoop van producten, wij doen de rest. Dit vraagt wel om een ander type chauffeur, zelf noemen wij ze dan ook wel ‘chauffeurs plus’. Ze moeten communicatief vaardig, oplossingsgericht en ook nog eens technisch onderlegd zijn. We bedienen niet alleen grote wereldspelers ook hebben we kleinere klanten in ons portfolio. We hebben klanten met 100, 200 of 300 orders per dag. Maar we hebben ook klanten met twee of drie per maand. Elke order is voor ons van belang.

Wat is het belang van het PayChecked keurmerk voor uw bedrijf?

Voor ons is de toegevoegde waarde dat het keurmerk er juist is om te voorkomen dat misstanden ontstaan in de branche. Op deze manier zorgen wij ervoor dat we voldoen aan de richtlijnen en nemen we in de keten de verantwoordelijkheid om aansprakelijkheid te verkleinen. Nederland loopt natuurlijk vaak voorop. Ook met dit keurmerk, denk ik. Hopelijk wordt het een Europees keurmerk met een grotere uitstraling. Verder hoop ik door het PayChecked keurmerk een bepaalde status te verkrijgen. Wij vinden het belangrijk, daarom zijn wij vanaf het begin al van de partij. We moeten het best vaak aan klanten uitleggen waar het keurmerk voor staat. Maar dat maakt niet uit, dat doen we graag. Net zo goed als bijvoorbeeld ISO certificering heeft ook het PayChecked in Transport keurmerk waarde. Het geeft een bepaalde uitstraling en betrouwbaarheid aan en dan helpt het dat klanten inderdaad voor ons kiezen in plaats van voor een bedrijf die het keurmerk niet heeft.

Jullie zijn onlangs weer ge-audit voor verlenging. Wat betekent deze audit voor het bedrijf en medewerkers. Waar liepen jullie tegenaan?

Uiteraard zijn de verschillende afdelingen betrokken bij de audits. Zoals de financiële administratie, HR voor de personeelsdossiers, maar ook de afdeling planning voor de coördinatie. We liepen niet echt tegen grote zaken aan tijdens de audit. Er is slechts een klein punt dat we moeten aanpassen. Dit ging over uitbesteden; als wij iets uitbesteden, dat dit dan vervolgens niet weer uitbesteed mag worden. Dat gebeurt ook niet, want wij werken met vaste partners. Dit moet je natuurlijk wel vastleggen. Het is voor ons wel een voordeel dat wij al sinds 1994 ISO 9001 gecertificeerd zijn. Dan is deze certificering niet zo heel erg veel extra werk.

Het keurmerk biedt voor de bedrijven die zaken met Eijgenhuijsen doen zekerheden in het kader van de ‘WAS’. Dit verhoogt de betrouwbaarheid. Gebruiken jullie het keurmerk ook als zodanig? Dus als marketingtool? Merken jullie dat opdrachtgevers er om vragen?

Ik denk dat we als deelnemende keurmerkhouder nog te weinig doen met het keurmerk. Ik merk soms dat onze klanten niet echt doordrongen zijn van het feit, dat zij onderdeel uitmaken van een keten en daar ook gewoon in aansprakelijk gesteld kunnen worden als het om schijnconstructies gaat. Misschien komt onze bescheidenheid hier ook een beetje om de hoek kijken. Kijk, we zijn ook bij koninklijke beschikking hofleverancier. Dat schreeuwen we ook niet echt hard van de daken, zeg maar. Wat dat betreft zijn wij redelijk nuchter. Het keurmerk is niet een doel op zich, dat was hofleverancier ook niet, maar het is wel een mooie bijkomstigheid. Want als er twee bedrijven in een offertetraject of aanbesteding zitten en er een keuze gemaakt moet worden, dan heb je gewoon een streepje voor als het gaat om betrouwbaarheid. Je hebt het niet voor niks gekregen. Als overigens onze klanten iets meer willen weten over het keurmerk dan verwijzen we graag naar de website van PayChecked. Daar staat een eenvoudig filmpje dat uitlegt wat ketenaansprakelijkheid betekent en hoe het PayChecked in Transport keurmerk het risico op claims verkleind. Dat werkt.

Stickers plakken wij overigens niet op onze auto’s. We proberen ons wagenpark zo gestandaardiseerd mogelijk te houden voornamelijk wit met ons geel paarse logo. Daarentegen gaan we wel online melden, dat we ons keurmerk met een goede audit weer hebben verlengd.

Steeds meer bedrijven behalen het keurmerk. Waarom zouden volgens u andere transportbedrijven het keurmerk moeten behalen?

Het is natuurlijk van belang dat het keurmerk een groot draagvlak gaat krijgen en daardoor dus een grote uitstraling heeft. Dit in plaats van dat een geselecteerd groepje transporteurs het keurmerk heeft. We zouden niet meer hoeven uitleggen wat PayChecked inhoudt. Elk transport bedrijf snapt dan ook wel dat ze mede hiervoor verantwoordelijk zijn.

Zoals aangegeven is het van belang dat wij onze klanten er op wijzen dat ze mede aansprakelijk gesteld kunnen worden. Onze klanten, zeker als het een marktleider is met een reputatie in de markt, zitten er niet op te wachten geconfronteerd te worden met zaken als ketenaansprakelijkheidsclaims. Die klant heeft hier aan de voorkant invloed op door in ieder geval een goede leveranciers selectie te maken en ook op dit punt te focussen. Dit met als doel dat uiteindelijk misstanden niet meer of nauwelijks voorkomen. En dat onderscheid ze in een markt waar het altijd om geld gaat en er altijd wel iemand is die zegt: ik denk dat het nog goedkoper kan. Vaak gaat dit gepaard met buitenlandse tarieven en uitbuiting van mensen. We moeten samen aan de slag om deze misstanden te voorkomen. Als individueel bedrijf heb je natuurlijk een beperkte invloed, maar we kunnen wel aangeven dat we een trotse keurmerkhouder zijn en onze bijdrage graag leveren.

Door: Ria Luitjes
Foto credit: Eijgenhuijsen Precisievervoer BV

Deze content is niet rechtenvrij. Van dit interview mag niets zonder toestemming overgenomen worden. U kunt hiervoor contact opnemen met het payChecked in Transport secretariaat of de schrijver van het artikel. Het delen van dit interview via Sociale Media altijd mag, dat stellen wij zelfs zeer op prijs.

Terug naar het overzicht